Twee mannen in gesprek op een podium

Jaarvergadering met bitterballen en cadeaubonnen

Maandag 16 september was het weer zover; onze jaarvergadering stond op de planning. De deuren van De Schakel stonden wagenwijd open voor de genodigden en samen met de WSN en Stichting Humanitas/Stichting Schuldhulpmaatje stonden wij klaar om er een mooie avond van te maken.

Ook dit jaar werd de zaal weer gevuld, zo’n 75 mensen hadden tijd vrijgemaakt voor deze vergadering. Of was het voor de bitterballen die beloofd werden in de uitnodiging? De voorzitter van de HuurdersOrganisatie Nijkerk (HON), Ron Weil, beet het spits af met een compliment aan de dame die als eerste binnen was voor de jaarvergadering. Veel dezelfde gezichten ten opzichte van vorig jaar maar ook weer nieuwe gezichten waren te zien in de zaal. De aanwezigen werden door Ron warm gemaakt om de hele vergadering te blijven omdat er aan het eind een verrassing op de agenda stond.

Het jaarverslag van de HON werd besproken met daarin de hoogtepunten van het afgelopen jaar, waar heeft de HON haar tijd aan besteed, wat zijn de speerpunten en welke koers varen we? Je kunt het verslag nalezen op de website van de HON.

Voor de visie ‘Fijn en betaalbaar wonen’ zullen we ons het komende jaar inzetten. We gaan aan de slag met het terugbrengen van de wachttijd voor een woning en zitten bovenop de regels die zijn vastgelegd over het percentage sociale huur- en koopwoningen dat is beloofd bij nieuwbouw.

Leon Agyei nam vervolgens het woord en ging met de zaal aan de slag met de workshop ‘Jouw geld telt’. Leon nam ons mee in de kosten die komen kijken bij drie soorten vaste lasten: energie, verzekeringen en telefoonkosten. Geld is voor velen een middel om vrijheid te creëren. We kregen inzicht in hoeveel stroom een föhn of koffiezetapparaat gebruikt en waar je aan moet denken bij het afsluiten van een andere verzekering of energiecontract. Een nuttige en interessante workshop waar we zeker verder mee kunnen. Als je meer wilt weten, stuur ons dan een mail via info@huurdersnijkerk.nl. Jouw e-mailadres sturen we door aan Leon en dan ontvang je van hem diverse rekenmodellen zodat je zelf aan de slag kunt.

MarktkraampjeTijdens de kraampjespauze was er gelegenheid voor een bezoekje aan de kraampjes van de WSN, Stichting Humanitas/Stichting Schuldhulpmaatje of het kraampje van de HON. Wanneer wordt jouw huis voorzien van zonnepanelen, wanneer kun je een andere keuken uitkiezen of wanneer wordt er geschilderd in jouw straat? Al je individuele vragen kon je stellen aan WSN. Justin en zijn collega’s van de WSN hadden vrijwel overal een antwoord op. Na de pauze ging Ron met Justin van de WSN in gesprek, hij is voor velen het aanspreekpunt als je belt met een vraag, klacht of iets anders. Hij probeert met zijn collega’s alle vragen zo goed mogelijk op te lossen binnen de mogelijkheden die er zijn. Het motto van de WSN: ‘wij zijn pas tevreden als u tevreden bent’ is belangrijk voor de medewerkers van WSN, ze zijn echt betrokken bij de huurders en kijken graag gezamenlijk naar mogelijkheden.

Ook Michiel, de bestuurder/directeur van de WSN ging in gesprek met Ron. Michiel vertelde over de nieuwbouwplannen van de WSN en de samenwerking met de gemeente. Het frustreert huurders maar ook de gemeente en de WSN wel eens dat bijvoorbeeld een enkele bezwaarmaker de start van een bouwproject zo lang kan tegenhouden. De WSN kan dan helaas niets doen, behalve wachten. Ook vertelde Michiel over de zorgen die er zijn over de energie die beschikbaar is. In Nederland raakt de stroom op, dit zorgt ervoor dat bedrijven al niet meer kunnen uitbreiden en dat kan ook gevolgen hebben voor nieuwbouwwoningen die nog op het stroomnetwerk aangesloten moeten worden. In de toekomst moeten we zien hoe dat verder gaat. Ook het ambitieuze plan van de WSN tot 2050 kwam ter sprake. Het streven is dat in 2050 alle woningen van de WSN verduurzaamd zijn. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website van de WSN.

En toen de verrassing… Als dank voor het vertrouwen en als dank voor de genomen moeite om aanwezig te zijn hebben Andy en José van de HON bij de Albert Heijn vier cadeaubonnen gekocht en deze onder de stoelen geplakt. De Albert Heijn heeft hier zes appeltaarten bij gedaan, deze zaten, in de vorm van een bon, ook onder de stoelen geplakt. We konden dus tien mensen blij maken! Gelukkig werden de bonnen gevonden onder de stoelen en gingen tien mensen met een bon voor boodschappen of een appeltaart naar huis.

Ron sloot de vergadering af en toen was er – eindelijk – tijd voor de beloofde 5.000 bitterballen en een drankje. Wij hebben genoten van de jaarvergadering en vinden het heel fijn te vertellen waar we mee bezig zijn geweest. Ook vinden we het fijn om de huurders van de WSN te zien, te spreken en gezamenlijk bij en na te praten over de plannen voor huurders, woningbouw en meer in Nijkerk.

Heel graag tot volgend jaar!!

Jose Broekhuizen, secretaris HON