Mensen zittend achter tafels

Waardevolle strategiesessie HON en WSN

Een zestal WSN’ers en een zestal HON’ers verzamelden zich maandag 21 oktober in Het Tabakshuis in Nijkerk om de plannen voor 2025 en verder door te spreken.

Als HON werden we door WSN bijgepraat over de strategie voor het komende jaar, over de woondeal, de portefeuille strategie, het verkoopbeleid en kregen we een kleine voorsortering op de huurverhoging van 2025. Ook gingen we met elkaar in gesprek over de verschillende scenario’s waar de WSN voor staat als we naar de begroting kijken; hoe kunnen we blijven bouwen maar ook blijven bestaan als woningcorporatie. Er is in Nederland een groot tekort aan woningen, welke slimme keuzes zijn nodig om de voorraad woningen aan te laten sluiten bij de vraag en in te spelen op de vergrijzing?

Financieel inkijkje

En hoe ziet dat er financieel uit voor de WSN? We kregen een kleine inkijk in de plannen voor de komende 30(!) jaar. Niets is natuurlijk zeker maar het is zo fijn te zien dat de WSN alle scenario’s bekijkt, wikt en weegt bij de keuzes die gemaakt moeten worden om zo te kunnen blijven bouwen,  maar ook te zorgen dat de vraag en het aanbod goed op elkaar afgestemd is én dat ze financieel het hoofd boven water houden.

Gezamenlijk optrekken

Ook werden we bijgepraat over de plannen die er het afgelopen jaar waren om de WSN en de HON gezamenlijk op te laten trekken; welke onderwerpen zijn het afgelopen jaar aan bod gekomen en is dat voldoende geweest en hoe ging dat? We hebben nagedacht en punten op papier gezet die we volgend jaar ook weer gezamenlijk willen bespreken. We zijn allemaal blij met de samenwerking. De visie van de WSN en de HON zijn vrijwel gelijk en we trekken soms samen op richting de gemeente, soms is er discussie maar alles in goede harmonie. Het vertrouwen over en weer is groot en respect is gegroeid de afgelopen jaren. Nu de samenwerking goed is zetten we goede stappen de toekomst in want samen kom je nou eenmaal verder.

Nieuwe plannen en informatie

Van 17.00 tot 19.00 uur zijn we bedolven onder nieuwe plannen, nieuwe scenario’s en allerlei informatie. Super dat het mogelijk is om meegenomen te worden in de plannen, dat er inspraak mogelijk is, advies gevraagd wordt om zo samen voor zoveel mogelijk (toekomstige) huurders van de WSN een passend aanbod te hebben. Tevreden ging de helft na deze meeting naar huis terwijl de andere helft met elkaar uit eten ging in Nijkerk om nog eens even na en bij te praten met elkaar.

Kortom, een bomvolle meeting maar o zo fijn dat het kan! De uitwerking van de plannen komt zeker terug in de komende maanden. Hier kunnen we nu nog niets van delen maar weet dat er gewerkt wordt aan mooie goede plannen om zoveel mogelijk huurders een woning te kunnen bieden waar ze gelukkig zijn.

Jose Broekhuizen – secretaris HON