Controleer uw servicekosten
Verschillende huurders hebben ons geïnformeerd nog geen eindafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen over 2021 te hebben ontvangen. Wij verwijzen naar de website van de Huurcommissie. Daar vindt u meer informatie en modelbrieven.
Wat is een jaarafrekening servicekosten?
Als huurder dient u van de verhuurder één keer per jaar een jaarafrekening (eindafrekening) voor de servicekosten of de kosten voor gas, water en elektriciteit. In het overzicht op de jaarafrekening staat:
- het bedrag dat u maandelijks vooruitbetaalt én
- wat dat jaar de werkelijke kosten waren.
Heeft u meer verbruikt dan vooraf betaald, dan moet u bijbetalen. Heeft u minder verbruikt dan vooraf betaald, dan krijgt u geld terug. Bent u het niet eens met de jaarafrekening? Lees wat u kunt doen.
Wanneer krijgt u de jaarafrekening?
U krijgt de jaarafrekening na afloop van een kalenderjaar. De verhuurder moet vóór 1 juli een jaarafrekening sturen.
Heeft u op 1 juli nog steeds geen afrekening ontvangen? Vraag de afrekening eerst bij uw verhuurder op. U kunt hiervoor de modelbrief Jaarafrekening servicekosten toesturen gebruiken. Als u de afrekening na 3 weken nog niet hebt ontvangen, dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Wij bepalen dan hoeveel u moet betalen.
Belangrijk om te weten: U krijgt van uw verhuurder alsnog de jaarafrekening toegestuurd nadat u daarom had gevraagd? En bent u het niet eens met de jaarafrekening? Vraag uw verhuurder dan om aanpassing van de jaarafrekening. Stuur daarvoor de modelbrief Oneens met ontvangen servicekostenafrekening aan uw verhuurder. Geef uw verhuurder 3 weken de tijd om hierop te reageren. U kunt de Huurcommissie pas inschakelen als deze termijn is verstreken of als u het niet eens bent met de schriftelijke reactie van uw verhuurder.
=======================================================================================
Veel huurders betalen een voorschot voor servicekosten aan hun verhuurder. Uiterlijk 30 juni 2022 moet u de jaarafrekening hebben ontvangen over de kosten van 2021. Als u een woning huurt in een flatgebouw of appartementencomplex betaalt u naast huur ook servicekosten. Wat moet u weten over die kosten? En wat kunt u doen als de rekening niet klopt?
Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen. Kosten voor verlichting en verwarming van de centrale hal. Als flat- of appartementbewoner betaalt u voor dit soort zaken een voorschot servicekosten. Uw verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten redelijk zijn. En hij hoort de afrekening op tijd te sturen. Vóór 1 juli moet u de afrekening hebben gekregen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.
Hoe checkt u de servicekosten?
- Als u servicekosten hebt, check dan of u de afrekening op tijd hebt gekregen.
- Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kunt u het beste samen met de buren doen.
- Vraag bij uw verhuurder inzage in de facturen, contracten en andere stukken (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heeft u; maak er gebruik van.
- Vertel het uw verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens u niet klopt. Leg uit wat er volgens u mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kunt u het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
- Reageert de verhuurder niet naar tevredenheid op uw klacht? Als u in de sociale (gereguleerde) sector huurt kunt u de Huurcommissie inschakelen. Wat voor verhuurder u heeft (woningcorporatie of commerciële verhuurder) maakt daarbij niet uit.
- Huurt u in de vrije sector, met een geliberaliseerd huurcontract? Dan kunt u een conflict over de servicekosten aan de kantonrechter voorleggen.