José Broekhuizen: ‘Opkomen voor de belangen van huurders’

Voor drie bestuursleden van Huurdersorganisatie Nijkerk (HON) loopt dit jaar hun termijn af. HON moet dus op zoek naar nieuwe vrijwilligers onder de huurders van Woningstichting Nijkerk (WSN). José Broekhuizen uit Nijkerk draait inmiddels een flink aantal maanden mee bij HON. Ze vertelt over haar ervaringen en moedigt anderen aan zich ook in te zetten voor huurders en woningzoekenden in onze gemeente.

Wij zijn er voor jou!
Tijdens de jaarvergadering in april ben ik officieel geïnstalleerd als bestuurssecretaris maar het werk voor HON begon al eerder, in augustus 2021 heb ik toegezegd zitting te nemen in het bestuur van HON. Na een plezierig gesprek met voorzitter Ron Weil en adviseur Yvonne Krol kreeg ik helemaal zin om me in te zetten voor de huurders in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. In mijn leven vind ik het belangrijk om naast mijn reguliere baan bij een publieke omroep ook maatschappelijk bezig te zijn. Naast schuldhulpmaatje ben ik ook bij HON enthousiast aan de slag gegaan.

Honderden mails
Ik begon met alle informatie rondom volkshuisvesting op te nemen. Een enorme stroom van honderden mailtjes van WSN, de gemeente en de Woonbond kwam me tegemoet. Tijdens de vergaderingen van HON vond ik het de eerste paar keer veelal abracadabra maar wat ik zelf belangrijk vind is ook de missie van HON: We zetten ons in voor alle huurders. Daar vonden we elkaar en al snel werd de materie me meer duidelijk. Vraag me nog niet naar alle wet- en regelgeving rondom (sociale) woningbouw en volkshuisvesting maar ik doe mijn best.

HON in beeld
Huurdersorganisatie Nijkerk heeft als speerpunt om écht te luisteren naar de huurders, benaderbaar te zijn en aanwezig te zijn waar nodig. We volgen en adviseren de Woningstichting als het gaat om het verduurzamen van woningen of de jaarlijkse huurverhoging. We vinden overal wat van! We zijn bij de gemeente als het gaat over de plannen rondom nieuwbouw. We houden de landelijke politiek in de gaten. Minister De Jonge heeft in de nota ‘Een thuis voor iedereen’ laten vastleggen dat er landelijk een betere verdeling van het woningaanbod moet komen. Het streven is dat in iedere gemeente 30% sociale huurwoningen beschikbaar zijn. Hoe wordt die landelijke nota omgezet naar hier, naar Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken, hoe gaan we dit percentage halen? Het is interessante materie, zeker ook omdat het over jou en mij gaat. Het gaat om jouw en mijn woning en ons woonplezier. Mijn woonplezier wordt bepaald door de staat van mijn woning, door de buurt waar ik woon, door de mensen die in mijn buurt wonen en ook dat ik me gehoord voel als er iets mis is met mijn woning. Ik was, voordat ik me zelf inzette voor HON, al blij met HON. Zij zijn de stem die ik zelf niet altijd had, een grote stem en een stem van ons allemaal.

Dat vind ik mooi aan HON, het is niet één stem die we laten horen maar we bundelen alle stemmen van de huurders. Dus ook jouw stem!

De schouders er onder
Nu en de komende jaren komt er veel op ons af. Bijvoorbeeld de enorme inflatie, de verplichte verduurzaming van EFG-woningen en de torenhoge energieprijzen. HON houdt dit in de gaten en blijft in gesprek met betrokken partijen over de gevolgen die dit alles heeft voor de huurders. We doen dit voor alle huurders in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken en we doen dat graag!

We zijn er ook voor jou
Denk je dat HON iets voor jou kan betekenen? Ook individuele vragen over je woning kun je ons sturen, wij zijn graag jouw luisterend oor en gaan, samen met jou, op zoek naar een oplossing. Mail ons als wij iets voor je kunnen doen: info@huurdersnijkerk.nl of spreek ons aan als je ons ziet. Heb je tips voor ons? Laat het ook weten want met elkaar komen we verder!

En ik?
Ik zie dat er nog wat mailtjes zijn binnengekomen over de wijk Paasbos, over de nieuwbouw van Sint Jozef, over regionale samenwerking en het coalitieakkoord. Daar verdiep ik me vandaag in maar mail me zeker als ik, HON, iets voor je kan doen!

Groetjes, José Broekhuizen