HON: “Seinen staan op groen voor jaarvergadering op 11 april”

Vanwege de Corona pandemie konden de jaarvergaderingen van Huurdersorganisatie Nijkerk (HON) in 2020 en 2021 niet doorgaan. Dit jaar gaat het dan toch echt gebeuren. Op maandag 11 april houdt HON haar jaarvergadering in vergader- en congrescentrum De Schakel, Oranjelaan 10 in Nijkerk.

De vergadering vindt zowel fysiek als via livestream plaats. “In een vorig jaar gehouden enquête hebben circa 270 huurders aangegeven de vergadering waarschijnlijk te gaan volgen als die online zou worden uitgezonden” zegt HON voorzitter Ron Weil. “Omdat we voor iedereen bereikbaar willen zijn, houden we de vergadering ook fysiek. Vanaf 19.00 uur kunnen belangstellenden binnenlopen in De Schakel. Om 19.30 uur starten we de vergadering.”

José Broekhuizen heeft zich kandidaat gesteld voor de functie van bestuurssecretaris. Net als de andere bestuursleden huurt zij een woning van WSN en is zij bereid haar schouders als vrijwilliger onder de doelen van HON te zetten. Weil: “Tijdens de vergadering vindt haar officiële benoeming plaats. José is al acht maanden actief voor HON en dat doet ze met verve. We zijn erg blij met haar.”

HON zal het publiek bijpraten over alle ontwikkelingen, werkzaamheden en plannen voor de toekomst. Het hoofdthema van de avond is de verduurzaming van de sociale huurwoningen van WSN. De huurdersorganisatie heeft energieconsulent Maarten Groen van de Woonbond uitgenodigd om de aanwezigen te informeren over de impact van het energielabel van hun huis op hun portemonnee en wooncomfort. WSN heeft circa 60 woningen met een energielabel E t/m G. HON rekent ook D-energielabels mee en komt dan op circa 300 woningen die deels slecht zijn geïsoleerd. Huurders van die woningen worden geconfronteerd met hoge energiekosten. De Woonbond zal informatie verstrekken over de regels waaraan woningcorporaties moeten voldoen, over warmte- en geluidsisolatie, dubbelglas en nog veel meer.

WSN laat zich bij haar duurzaamheidsbeleid adviseren door Atriensis. De missie van dit adviesbureau is bij te dragen aan goede, duurzame en betaalbare sociale huurwoningen. Aan de hand van stellingen en vragen willen WSN en Atriensis informatie ophalen bij de bezoekers van de jaarvergadering. Ze gaan in op thema’s als verduurzaming van woningen, klimaatadaptatie, hittestress en duurzaam bouwen. Wat zijn de behoeftes en wensen van huurders en woningzoekenden ten aanzien van duurzaamheid?

Alle belangstellenden krijgen ruimschoots de gelegenheid vragen te stellen aan HON, de Woonbond én WSN medewerkers Kees de Ruiter, Mathijs Fiene en Jaap van de Werfhorst. Weil: “Bij voorkeur ontvangen wij die vragen per e-mail vóór de jaarvergadering, zodat er goed onderbouwde antwoorden gegeven kunnen worden. Om de organisatie in goede banen te leiden, zouden wij ook graag vooraf willen weten op welke aantallen bezoekers we kunnen rekenen. Een mailtje naar info@huurdersnijkerk.nl stellen wij op prijs. Uiteraard zijn de mensen ook zonder bericht van harte welkom. Kom meepraten. Uw mening telt.”

Eind maart/begin april ontvangen alle 3.500 huurders de HON nieuwsbrief in de brievenbus met daarin het programma voor de avond.

De HON jaarvergadering vindt plaats op maandagavond, 11 april in De Schakel, Oranjelaan 10 in Nijkerk. Aanvang is 19.30 uur, sluiting is 21.30 uur.

De online vergadering vindt plaats via Zoom. De link voor de livestream is: https://www.livestream-service.nl/honjaarvergadering .