In de steigers op weg naar energielabel A+

Woningstichting Nijkerk is deze week gestart met groot onderhoud en verduurzaming van 56 sociale huurwoningen aan de Van Zuijlenstraat en Van Spaenstraat in Nijkerk.

Verlagen energierekening
Kees de Ruiter van WSN vertelt: “Dit is voor ons een groot project, waarbij we niet alleen inzetten op verhogen van het wooncomfort voor de huurders, maar door flinke verduurzamingswerkzaamheden óók op het verlagen van de energierekening. Betaalbaarheid van woningen is een leidend principe bij WSN. De woningen kunnen zo weer jaren vooruit, want het energielabel wordt direct A+.’

Een dikke plus
In samenwerking met Aalberts, worden er zowel zonnepanelen aangebracht, als daken, wanden en vloeren geïsoleerd. Ook komt er een volautomatisch ventilatiesysteem in de woningen, die zowel vuile lucht afvoert als verse lucht binnenbrengt met minimaal energieverlies. Hiernaast komen er nieuwe dakpannen en gevelbeplating, een dikke plus voor de uitstraling van de verouderde woningen.

Intensieve samenwerking
Aalberts: “We voeren de werkzaamheden gefaseerd uit en eind 2024 moet de klus geklaard zijn. Bewoners worden tijdens de werkzaamheden intensief betrokken bij alle stappen. Van een bezoek aan de modelwoning, tot een persoonlijk aanspreekpunt en uitgebreide informatie over alles wat we doen”. WSN en Aalberts vonden elkaar in hun missies ‘Bouwen aan woongeluk, met bijzondere aandacht voor wie dat niet alleen kan’ en ‘Bouwen aan het betere’.

Duurzaam gebruik en gedrag
Kees de Ruiter: “ Je moet huurders goed uitleggen hoe alles werkt. Zoals hoe je nieuwe installaties optimaal gebruikt, hoe je goed ventileert en wat de voordelen zijn van bijvoorbeeld elektrisch koken als ze dat willen. Dat past bij ons beeld bij verduurzaming, want dat kun je alleen samen.”

Op de foto van links naar rechts: Kees de Ruiter (projectleider vastgoed) en Michel Zandbergen (woonconsulent) van WSN
en Floris van Woudenberg (uitvoerder) en Ellen Sprong (bewonersconsulente) van Aalberts.