Onthullen van een bouwbord

Startsein voor nieuwe buurt Wonen bij Jaap

Met de onthulling van het bouwbord door directeur-bestuurder Michiel van Baarsen van Woningstichting Nijkerk en wethouder Esther Heutink-Wenderich is donderdag 23 mei het startsein gegeven voor de nieuwe buurt Wonen bij Jaap. Wonen bij Jaap komt naast het Jaap van der Krolbad in Nijkerk en is er speciaal voor jongeren en starters tussen de 18 en 34 jaar. Hier komen 252 compacte studio’s en appartementen, met twee, drie of vier kamers en groene buitenruimtes en een paviljoen om elkaar te ontmoeten.

Michiel van Baarsen is enthousiast. “Zo’n project hebben we nog niet eerder in Nijkerk gezien. WSN bouwt hier specifiek woningen voor jongeren en starters, die heel moeilijk aan een woning komen. Zeker 200 jongeren en starters kunnen hier voor het eerst op zichzelf gaan wonen. Maar ook andere woningzoekenden vinden een nieuw thuis bij Wonen bij Jaap.” Als je in de gemeente Nijkerk woont of werkt heb je voorrang bij de toewijzing van de huurwoningen.

Een thuis voor elke Nijkerker

Wethouder Wonen Esther Heutink-Wenderich kijkt uit naar de komst van de woningen: “We werken samen met WSN en andere partners hard aan een thuis voor elke Nijkerker. Onze gemeente krijgt er nu in één klap 252 woningen bij en dat is fantastisch! Wonen bij Jaap is straks een buurt waar mensen comfortabel kunnen wonen én elkaar kunnen ontmoeten. In totaal willen wij als gemeente 400 tot 500 flexibele woningen realiseren voor verschillende groepen woningzoekenden.”

Ontmoeten

Nieuw aan het woonconcept Wonen bij Jaap is dat er ontmoetingsplekken komen, zoals een paviljoen met wasserette, gemeenschappelijke keuken en lounge. Bewoners zoeken elkaar op als ze daar zin in hebben. En vinden privacy als het nodig is in hun eigen studio of appartement. De buurt is groen en parkachtig ingericht. Zo heb je ook een fijne plek buiten, om alleen of met je buurtgenoten te gebruiken. De woningen zijn instapklaar met keuken met kookplaat en afzuigkap, badkamer, gesausde wanden en vloer. Duurzaam, met zonnepanelen en geïsoleerd, voor een lage energierekening.

Modulaire woningen in stappen opgeleverd

In totaal geven we ruim 400 Nijkerkers een nieuwe plek bij Wonen bij Jaap. Vanaf december 2024 kunnen de eerste mensen hier wonen. De oplevering van de 6 gebouwen gaat in etappes. We starten met de oplevering van het paviljoen en de eerste 2 gebouwen (64 woningen) in december. In mei 2025 worden gebouw 3 en 4 opgeleverd (104 woningen) en in juli de laatste twee gebouwen (84 woningen). De woningen worden in de fabriek gebouwd en op locatie in elkaar gezet. Daarom kunnen ze snel worden opgeleverd. De gemeente heeft een vergunning gegeven om de woningen hier in ieder geval 15 jaar te laten staan (flex).

Voorinschrijving gestart, vanaf augustus inschrijven

Vanaf vandaag is www.wonenbijJaap.nl live voor geïnteresseerden. Zij kunnen zich daar inschrijven voor de nieuwsbrief. Met deze voorinschrijving laat je weten geïnteresseerd te zijn en op de hoogte te willen blijven van Wonen bij Jaap. Vanaf augustus is het mogelijk om via deze website in te schrijven voor een woning.

Samen buurt maken

De bewoners zetten zelf de schouders er onder. Michiel van Baarsen: “Woningstichting Nijkerk zorgt voor de basisvoorzieningen, zoals een wasserette en een gemeenschappelijk paviljoen. Hier trek je met elkaar op als je er zin in hebt. Samen een kookclub beginnen of een game avond organiseren, een hardloopclubje starten of met je buren een moestuin beginnen. Het kan allemaal. De bewoners maken Wonen bij Jaap samen tot een fijne stek. Dat hoort ook bij Nijkerk.”