Jaarvergadering 18 september

Verslag jaarvergadering 18 september

De jaarvergadering van 18 september was een mijlpaal in de geschiedenis van de HuurdersOrganisatie Nijkerk (HON). Bijna 100 huurders uit Nijkerk waren naar De Schakel gekomen voor de jaarvergadering, of was het voor de bitterballen die beloofd waren aan het einde?

Opening met koffie en applaus

Bij binnenkomst kon je met een kop koffie of thee langs de kraampjes van de Woningstichting Nijkerk (WSN) en de HON om vragen te stellen, om pennen en notitieboekjes mee te nemen of om een praatje te maken met andere aanwezigen. Behalve huurders uit Nijkerk waren er ook aanwezigen van de HuurdersOrganisatie uit Zeewolde. De directeur/bestuurder van de WSN Michiel van Baarsen was aanwezig met een aantal medewerkers van de WSN om alle individuele vragen te beantwoorden. Er waren twee huurderscommissarisen aanwezig en Imke, zij kwam een quiz doen.

Even na half 8 opende Ron Weil, de voorzitter van de HON, de vergadering en gaf de aanwezigen een dik compliment dat zij de moeite hadden genomen om hier aanwezig te zijn. Ron besprak de jaarrekening van de HON, vertelde wat de HON het afgelopen jaar heeft gedaan voor de huurders en Andy van den Dop werd met een daverend applaus geïnstalleerd als officieel nieuw HON-lid.

Tijd voor de quiz!

Toen kwam de quiz. Een energiequiz waar zelfs prijzen mee te winnen waren. Er werden groepjes van 4 gemaakt en er werden 15 vragen besproken. Ik vond de vragen best ingewikkeld, maar gelukkig kon ik wat antwoorden uit de zaal halen die me hielpen om de vragen in te vullen. Wist je bijvoorbeeld dat het koffiezetapparaat veel later werd uitgevonden dan de wasdroger of het strijkijzer? Strijken konden we al in 1882 maar koffie zetten met een apparaat pas vanaf 1954. En wist je dat je tropische aquarium zo’n 500 euro per jaar kost en je waterbed 92 tot 462 euro per jaar?

We leerden waar de hoogste kosten voor energie en gas in gaan zitten, dus waar je het beste kunt besparen. Ook het nut van ventileren weten we nu weer, koken doe je met de deksel op de pan en nog even over dat laagje ijs in je vriezer. Extra isolatie denk je? Nee hoor, 10% extra kosten om de boel bevroren te houden. Ontdooien die boel dus en zonder extra ijslaag scheelt het gewoon kosten!

Ik dacht dat ik de quiz al super gemaakt had met 8 antwoorden goed, maar een groepje met 14 antwoorden goed (maar 1 vraag fout) ging er met de prijzen vandoor. Van harte gefeliciteerd!

Plannen voor de toekomst

Na de pauze vertelde de WSN welke plannen zij hebben de komende jaren. De speerpunten bij de WSN zijn vertaald in het Koersplan met de titel ‘Samen en Dichtbij. We bouwen samen aan woongeluk, in het bijzonder voor degene die dat niet alleen kan’.

WSN denkt de komende jaren na over woonoplossingen voor de toekomst, over het betaalbaar en duurzaam houden van wonen. Ook wil de WSN een bijdrage leveren aan een betrokken gemeenschap en fijne buurten.

De plannen over het verduurzamen van woningen op de korte, middellange en langere termijn werden toegelicht. De energievraag moet de komende jaren omlaag, de WSN doet dit onder andere door het aanbrengen van zonnepanelen op woningen. Ook het aanpassen van woningen met een EFG-label (naar energielabel D of beter) hoort hierbij. Kortom, de bestaande huurwoningen in Nijkerk worden toekomstklaar gemaakt en we proberen toch ieder jaar het vastgestelde aantal nieuwbouwwoningen voor sociale huur en sociale koop op te leveren. Mooie plannen in het verschiet!

Afsluiting en bitterballen

Tijdens de rondvraag kwamen er individuele vragen. Deze huurders werd gevraagd hun vragen in de kraam van de WSN te stellen want daar was alle informatie ook te vinden met welk onderhoud wanneer in de planning staat.

Ron sloot de vergadering af met de oproep om vooral nog even na te praten met elkaar en de 5.000 bitterballen op te eten die klaar stonden. Er werd gehoor aan gegeven en er werd gezellig nagepraat met een drankje en een heerlijk bitterballetje.

Wij vonden het een geslaagde avond en bedanken iedereen die aanwezig was! Heb je geen antwoord op je vraag gekregen of was je niet in de gelegenheid om je vraag te stellen? Mail gerust naar de WSN of naar de HON (info@huurdersnijkerk.nl).

Heel graag tot volgend jaar!

Jose Broekhuizen