Waar vind ik het energielabel van mijn huurwoning?

Op de druk bezochte jaarvergadering van Huurdersorganisatie Nijkerk (HON) stelden meerdere bezoekers de vraag waar ze het energielabel van hun huurwoning kunnen vinden. Het antwoord is: op ep-online.nl. Dit is het officiële landelijke databestand van de Rijksoverheid waarin energieadviseurs en erkend deskundigen energieprestatie-indicatoren en energielabels kunnen registreren.

Dit zijn de stappen die u moet zetten om uw energielabel te achterhalen:

1) ga naar ep-online.nl

2) in de linkerkantlijn kiest u voor: energielabel zoeken

3) in het midden van uw computerscherm ziet u een veld: zoekopdracht invullen

4) u gaat met uw muis in dat veld staan en vult uw postcode + komma + huisnummer in (bijvoorbeeld 3863 AX, 40) en klikt op zoek

Hierna verschijnt het energielabel en de energie-index voor het Woningwaarderingsstelsel (zeg maar: het puntensysteem).

Het energielabel voor woningen geeft aan wat de kwaliteit is van de isolatie en de installaties die de woning verwarmen (en koelen), ventileren, en van elektra en warm water voorzien. Het label wordt aangeduid met een letter, A t/m G, en een kleur, van groen naar rood. Energielabels zijn bij huurhuizen van invloed op de huur: hoe beter het energielabel, hoe meer punten de woning krijgt en hoe hoger de huur.

Voor meer informatie over het energielabel kunt u hier klikken.