Grote zorgen om tekort aan sociale huurwoningen in Nijkerk

Bron: Omroep Gelderland – 10 maart 2022
Auteur: Rik Bronkhorst

NIJKERK – HuurdersOrganisatie Nijkerk (HON) maakt zich grote zorgen over het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente Nijkerk. Voorzitter Ron Weil zegt al meerdere keren de noodklok te hebben geluid, maar niemand bij de gemeente lijkt die te horen.

De wachttijd voor sociale huurwoningen in Nijkerk bedraagt tussen de acht en twaalf jaar, afhankelijk van het type woning dat iemand zoekt. “Het is heel zuur”, zegt voorzitter Weil. “Dat getal moet snel fors omlaag. Je kunt mensen niet twaalf jaar op een woning laten wachten. Dat kán gewoon niet.”

Raadsvragen

De gemeente Nijkerk heeft zichzelf als doel gesteld dat bij nieuwbouw van huizen, 35 procent sociaal moet zijn. “De gemeente heeft het afgelopen jaar 10.8 procent sociaal bijgebouwd”, vertelt Weil, die dat cijfer heeft opgevraagd bij de woningcorporatie. “De gemeente komt de eigen gemaakte afspraken niet na.” De Lokale Partij heeft inmiddels raadsvragen gesteld over deze ontwikkeling.

De oplossing volgens HON is simpel: er moet in Nijkerk fors meer sociaal bijgebouwd worden. “Dat kan ook. De gemeente gaat een nieuwe wijk bij Doornsteeg bouwen. 70 procent van de grond daar is in handen van de gemeente. Als er daar nou eens allemaal sociale woningen komen, dan zijn we al een heel eind op weg”, denkt Weil.

Urgentie

Het uiteindelijke doel van HON is om de wachttijd zo laag mogelijk te krijgen. “De gemeente moet de urgentie hiervan zien”, zegt Weil. “Wonen is heel belangrijk, daar moet echt meer oog voor komen. We blijven de huurders in de gemeente Nijkerk steunen om dat voor elkaar te krijgen.”