Vraag energietoeslag 2023 aan voor 1 juli 2024

Inwoners van de gemeente Nijkerk met een laag inkomen kunnen bij de gemeente een energietoeslag aanvragen van maximaal € 1.300 netto per huishouden. Wacht niet te lang als je denkt recht te hebben op deze toeslag. Aanvragen kan tot 1 juli 2024.

De energietoeslag is bedoeld om de hogere energierekening te betalen, maar kan ook gebruikt worden om energiebesparende maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld het aanschaffen van tochtstrips, spaarlampen of radiatorfolie.

Wanneer kom je in aanmerking?

Je komt in aanmerking voor de energietoeslag als het totale netto (gezins)inkomen in 2023 niet hoger was dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm (exclusief vakantietoeslag). De gemeente kijkt altijd naar het inkomen in de laatste maand(en) van 2023. Lag je inkomen iets hoger dan 120%, dan kom je misschien in aanmerking voor een deel van de energietoeslag. Inwoners met een bijstandsuitkering en een zelfstandig huishouden kregen de toeslag automatisch op hun rekening gestort. Zij hoeven de energietoeslag dus niet meer aan te vragen.

Aanvragen

Aanvragen van de energietoeslag kan via de website van de gemeente: www.nijkerk.eu/energietoeslag. Hier lees je ook meer informatie over de energietoeslag en de mogelijkheden voor hulp bij het besparen op de energiekosten.