Nijkerkse ‘one’s’ ideale oplossing voor tijdelijke huisvesting

Snelle huisvesting voor woningzoekenden. Hoe regel je dat? In Nijkerk hebben ze daar jaren geleden al een oplossing voor gevonden. De tiny houses, oftewel One’s, die Heijmans op Spoorkamp neer heeft gezet zijn zeer in trek.

In de nieuwste editie van het blad Huurpeil wordt onder meer Ron Weil, voorzitter van de HON, geïnterviewd over deze tijdelijke wijze van huisvesting. ‘Het is een goede, tijdelijke oplossing voor mensen die door een scheiding of om een andere reden urgent aan een woning moeten worden geholpen.’ Het is de bedoeling dat bewoners van de One’s binnen twee jaar doorstromen naar een andere woning. En dat gaat in de regel goed volgens de HON-voorzitter.

Toename flexwoningen

Minister Hugo de Jonge is enthousiast over het fenomeen flexwoningen. Als het aan hem ligt worden in 2023 en 2024 ongeveer 15.000 flexwoningen ontwikkeld. Deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde. Huurders krijgen vaak een huurcontract voor twee jaar, terwijl de woningen, zoals de One’s geschikt zijn om er langere tijd te kunnen wonen. In Nijkerk komen er meer flexwoningen. Dit hebben de gemeente, woningcorporaties en de huurdersorganisatie afgesproken. Deze woningen dienen als tijdelijk onderkomen voor een groep Oekraïense vluchtelingen die komend voorjaar uit het vakantiepark moeten waar ze nu verblijven.

Lees hier het hele artikel van Huurpeil.

Foto: Heijmans Woningbouw