Inzicht in energieverbruik dankzij energiedisplay

In deze tijd van hoge energietarieven loont het om op zoek te gaan naar besparingsmogelijkheden. Online zijn er talloze tips te vinden, maar een goed startpunt is het krijgen van inzicht. Daar helpt de energydisplay bij merkte HON-penningmeester Gerrit van Breda. “Ik zag dankzij de energiedisplay ook welke apparaten grote stroomvreters zijn. Dat zijn mijn wasmachine, de airfryer en de vijverpomp. Ineens werd ik me van heel wat dingen bewust. En ben ze daardoor anders gaan gebruiken.”

Een energiedisplay is een klein apparaatje dat live laat zien hoeveel gas en elektriciteit je gebruikt. En hoeveel dat kost. Wanneer bijvoorbeeld de magnetron aan staat, zie je dat direct op de wijzerplaat. Gerrit: “Dan schiet het pijltje bij elektriciteit meteen een stukje omhoog.” Op de website Duurzaam-nijkerk.nl vertelt hij uitgebreid over zijn ervaringen met de energydisplay. “Vroeger stond ik er helemaal niet bij stil, dat warmte de kamer uit vliegt als de deur open staat. Totdat ik op de display zag dat mijn ketel dan aansloeg, om bij te stoken. En dat kost geld. Vanaf dat moment ben ik op mijzelf gaan letten. Wat doe ik? Wat zie ik daarvan terug op de energiedisplay? En is dat nodig of kan dat anders?”

Zonnepanelen direct benutten

De grootste verandering door de energiedisplay, is dat Gerrit zijn zonnepanelen nu veel bewuster gebruikt. “Ik ben het goedkoopste uit, als ik de stroom gebruik die mijn eigen zonnepanelen opwekken. Daarom doe ik mijn wasmachine in de ochtend aan, nadat de zon is opgekomen. Ik kook mijn warme maaltijd voordat het donker wordt. En de vijverpomp? Die staat in de winter uit, want dan gaan de vissen in winterslaap. In de zomer draait de pomp op zonnepanelen.”

Energieloket Nijkerk

Bij Gerrit werd de display geïnstalleerd door een Energiecoach van Energieloket Nijkerk. “Dat was fijn. Want die coach kon goed met me meedenken. En gaf me meteen tips om energie te besparen. Die heb ik opgevolgd en dat dit werkt, lees ik terug op de display. En echt waar, alle beetjes helpen.” Gerrit kreeg de display via een speciaal project. Maar ze zijn ook gewoon in de winkel te koop. “En niet moeilijk te installeren hoor. Je kunt het gewoon zelf doen.”

Het hele interview lees je hier.

Foto: Gemeente Nijkerk