Huurwoningen Bachlaan in Nijkerk met zonnepanelen

WSN plaatst versneld zonnepanelen bij 300 huurwoningen

Steeds meer huurders leven in energiearmoede door hoge rekeningen voor gas en elektriciteit. Een duidelijk signaal voor Woningstichting Nijkerk (WSN) om 300 woningen met een slecht energielabel in 2023 versneld te voorzien van zonnepanelen. De impact voor deze huurders is het grootst. In november zijn de eerste panelen al geplaatst bij 48 woningen aan de Bachlaan, Grieglaan en Wittenburg in Nijkerk.

Woningen met een slecht energielabel

Komend half jaar komen de overige 252 woningen aan de beurt. Dit zijn allemaal woningen in oudere wijken met een slecht energielabel van D tot en met G. WSN plaatst gemiddeld 4 zonnepanelen per woning. Dit komt overeen met een gemiddeld jaarlijks stroomverbruik. Huurders die in aanmerking komen voor zonnepanelen ontvangen tijdig bericht van WSN.

Verduurzamingsprojecten

Naast het versneld plaatsen van de zonnepanelen in 2023 verduurzaamt de woningstichting de komende jaren 500 woningen. Het gaat om reguliere verduurzamingsprojecten. De verduurzaming bestaat uit onderhoudswerkzaamheden waarbij energiebesparende maatregelen worden uitgevoerd zoals dakisolatie, HR+++ glas en zonnepanelen. Hierdoor stijgt het energielabel van de woningen naar een energiezuinig label A/A++. Na de werkzaamheden hebben de bewoners een duurzame en comfortabele woning.

Aandacht voor verduurzamen

WSN geeft verduurzamen hoge prioriteit. Het duurzaamheidsbeleid van de Nijkerkse woningstichting is aangescherpt en zij kijken met partners naar nieuwe initiatieven. Een voorbeeld hiervan is het Fixteam. Een aannemer en WSN-vakmannen fiksen maar liefst 500 warmere woningen. Ook zijn huurders in appartementencomplexen met een hogere afrekening gebeld om mee te kijken naar de stookkosten en hoe huurders kunnen besparen.